Fleur Mulders: ‘Vitaliteit werkt’

Bekijk de volledige video hier.

Fleur Mulders (32) richtte in 2014 De Atleetfabriek op. Samen met zakelijk partner Marloes Veldhuis en een team van 95 coaches zorgt Fleur er inmiddels voor dat werknemers van bedrijven in het hele land fitter, gelukkiger en collegialer worden. Alles dankzij een uniek ‘custom made’ vitaliteitsprogramma op gebied van bewegen, voeding en mentale kracht. Fleur: “Een groot compliment vind ik als iemand na afloop van ons programma tegen me zegt: ‘Ik wist niet dat ik het in me had’ of ‘Ik ga weer met veel plezier naar mijn werk’. Mensen energiek en fit op de werkvloer krijgen; vanuit die passie ben ik twee jaar geleden De Atleetfabriek gestart’.

Het kan raar lopen in het leven. Fleur Mulders werkte als marketeer bij het Heineken concern, waar ze als tegenwicht aan het drukke kantoorwerk buiten kantoortijd kleine sportieve evenementen voor zichzelf en haar collega’s organiseerde. Die werden zó goed ontvangen dat Fleur besloot een voorstel te doen om een wat groter vitaliteitsprogramma binnen de bierbrouwer op te zetten. Fleur: “Mijn directeur had daar wel oren naar, op voorwaarde dat er uit iedere ploegendienst minimaal 5 medewerkers zouden deelnemen. Onder de belofte dat haar werk er niet onder zou lijden, kreeg Fleur de opdracht en een bescheiden budget: “Als eerste stap ben ik met de afdeling HR en vervolgens met de mensen van de afdelingen persoonlijk gaan praten. In eerste instantie was er niet veel animo. Er was veel weerstand en excuses om vooral níet mee te doen: veel mentale barrières. Ik koos daarom voor een aanpak waarin ik het omdraaide: waar ligt jouw voorkeur en wanneer komt dat het beste uit? Zo lukte het me een flinke groep medewerkers voor mijn idee te winnen. En dat de volhouders gratis een paar sportschoenen kregen, hielp ook mee.”

Fitter, meer saamhorigheid

Na een uitgebreide inventarisatie werd voor de groep voor en na werktijd over een periode van ruim 100 dagen een sportprogramma opgezet. Fleur: “Het werd een groot succes, het wekelijkse sporten zorgde er niet alleen voor dat de deelnemers vitaler werden, ook allerlei fricties tussen de verschillende afdelingen waren al na enkele sessies verdwenen: er was saamhorigheid. Grappig: die aanpak op maat, op basis van ieders persoonlijke mogelijkheden en beschikbare tijden, is nog steeds een speerpunt van De Atleetfabriek.”

Eind 2013 verruilde Fleur haar baan bij Heineken om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan.  Ze schreef een uitgebreid businessplan en wist een aantal partners waaronder sportmerk ASICS voor haar idee te winnen. Een naam had ze ook al: De Atleetfabriek, geïnspireerd op een boek over ‘energiemanagement’: De Bedrijfsatleet. Op maat gemaakte vitaliteitprogramma’s voor bedrijven werd de kern van het concept.

Meteen een groot succes

Humberto Tan verrichtte op 28 mei 2014 de officiële opening van De Atleetfabriek in het Amsterdamse Vondelpark. De belangstelling was direct al zó groot dat Fleur niet alleen fulltime aan de slag moest met haar vitaliteitsprogramma maar ook acuut op zoek moest naar een zakelijk partner. Die vond ze in de persoon van Marloes Veldhuis, een doortastende eventmanager, in haar vrije tijd actief als ultrarunner. Nu, ruim 2 jaar later, weet het duo zich omringd door een vaste kantoorstaf en ruim 65 freelance trainers die op dit moment een kleine 1000 werknemers door het hele land mentaal en fysiek vitaler maken.

Uitgebreide oriëntatie

Op dit moment wordt De Atleetfabriek vooral ingeschakeld als er een probleem is of dreigt op de werkvloer, bijvoorbeeld afdelingen die niet goed samenwerken of te maken hebben met een hoge werkdruk. Fleur: “We beginnen daarom altijd met een gesprek met HR: wat zien jullie, wat speelt er? Daarna gaan we praten met de medewerkers: hoe zitten ze in hun vel? Daarbij kijken we ook wie we kunnen motiveren om mee te doen, wie nog twijfelen en welke enthousiastelingen intern een soort ambassadeur voor ons kunnen worden. Maar ook: wie heeft echt geen zin? En áls je meedoet, welke tijden komen je het beste uit en aan welke onderdelen wil je meedoen?”

Deelnemers kunnen kiezen uit wekelijkse fysieke trainingen van wandelen tot kickboksen, workshops, voedingsadviezen en mindfulness, waaronder ook hulp om beter te slapen. Op basis van die gesprekken wordt een definitief programma gemaakt waarvoor iedereen zich via een speciale webpagina kan aanmelden. Het vitaliteitsprogramma duurt 20 weken. Fleur: “Alleen zo bereik je een duurzame gedragsverandering.”

HR volledig ontzorgd

Grote kracht van De Atleetfabriek is dat Fleur, Marloes en hun team alle werk rond het programma voor hun rekening nemen. De afdeling HR wordt van begin tot eind volledig ontzorgd. Het succes van deze aanpak blijkt wel uit het feit dat mensen écht beter in hun vel komen te zitten en daardoor ook beter gaan functioneren. Fleur: “Het kan me nog steeds ontroeren als iemand tegen me zegt: ‘Ik wist niet dat ik het in me had’ of ‘Ik voel me weer fit en ga weer met plezier naar mijn werk’. Daar doen we het echt voor. En tot nu toe hebben alle bedrijven die ons hebben ingeschakeld, voor een vervolgtraject gekozen of de medewerkers zijn zelf verder actief aan de slag gegaan.”