Hard werken vind ik fijn.

Ik verbind me met mij hart ergens aan, daarna bedenk ik hoe ik het ten uitvoer breng. Dit is hoe ik 31 jaar lang mezelf in mooie avonturen heb gestort en enorm veel heb gezien en meegemaakt. Ik ben gezond nieuwsgierig, als ik ergens in geloof dan ga ik ervoor. Ook al is het soms niet logisch of handig. Daarin ben ik ook eigenwijs en soms een beetje koppig.

Dit begon al met het plan dat ik had als klein meisje. Ik wilde kinderchirurg worden, terwijl ik écht bang ben voor bloed. Daarnaast heb ik geen talent voor natuurkunde en wiskunde B. Kortom, de kinderartsdroom heb ik toch maar geparkeerd.

1.Mijn eerste bedrijf: in hartje winter een IJsbaan neerleggen in het centrum van Utrecht

2.Mijn verblijf in Zuid-Afrika waar ik in de Townships mocht werken als “medische student”

 

Voor beiden heb ik hard gewerkt, een plan gemaakt en mensen geënthousiasmeerd om samen met mij een specifiek doel te behalen.

 

Hard werken

Tijdens mijn ijsbaanavontuur zat ik letterlijk in een roes van weinig slaap en te veel werken. Per nacht sliep ik maximaal 4 uur; we veegden aan het eind van de avond de ijsbaan, sloten het horecagedeelte, de schaatsverhuur, de kleine kinderbios en de chalets af. Als laatste draaiden we nog alle lichtjes uit in de acht meter hoge kerstboom en droegen we de sleutels over aan de bewakers. Om onder andere kosten te besparen waren we er weer als eerste en openden we de tent. Bizar maar waar, op een bepaald moment lijk je op een adrenalinetrein te zitten. Doorgaan in het ritme dat je hebt opgebouwd is makkelijker dan bijslapen. Uiteindelijk moet de knop om anders ga je te ver door in je reserves.

Kosten/baten

Hard werken is heerlijk; het liefst vanuit m’n creativiteit in een brainstormsetting. Dan ben ik op m’n best. Door de jaren heen heb ik veel geleerd over hard werken en uiteindelijk slimmer werken. Want hoe slim is het om met minder input meer output en dus synergie te creëren? Voor mij is slimmer werken 1+1=3 en harder werken 1+1=2.

 

Mijn omslag

Het Holland Heineken House in Rio was mijn keerpunt. Mijn droomopdracht, maar tegelijkertijd was het een grote uitdaging in de hoeveelheid werk die op me afkwam. Zeker als je een perfectionist bent en alles goed wilt doen.

We bestonden ruim twee jaar en hadden een goed lopend kantoor in Amsterdam. Daarbij kwam deze opdracht in Rio waar we onze top performance neer zouden gaan zetten. Dit hebben we gedaan en het was een onvergetelijk avontuur. Toch heb ik daar nét iets teveel van mezelf gevraagd. Daarbij verliep het op kantoor in Amsterdam niet volledig zoals verwacht en maakten wij ons daar zorgen over. Dit alles bij elkaar resulteerde voor mij persoonlijk logischerwijs in vermoeidheid en daardoor een verminderde weerstand met als effect dat ik extra vatbaar ben voor allergische reacties. Driemaal heb ik een behoorlijke opdonder gekregen. Dit begon fysiek, maar mentaal kreeg ik ook zeker de rekening. De derde reactie eindigde dan ook op de EHBO van het ziekenhuis. Letterlijk een wake-up call voor mezelf. Dit zou ik voortaan anders gaan doen.

Het resultaat van te lang en te hard werken voor mij:

  • Ik verlies m’n creativiteit
  • Ik slaap minder goed
  • Ik kan minder goed relativeren
  • Ik ben slordiger met eten en daardoor vaker allergisch
  • Ik kan oog voor details verliezen en daardoor de praktische kant minder goed zien.

Slimmer werken is dan ook de oplossing, bovendien duurzamer én handiger. Je hebt maar één potje energie en je kunt dit maar beter zo effectief mogelijk inzetten.

Mijn 3 tips:

  1. Durf te kiezen.Daarmee bedoel ik te kiezen vanuit je eigen energie en dus kracht. Samen met mijn partner Marloes heb ik gekeken naar waar we individueel energie van krijgen en waar onze krachten liggen. We hebben dit heel concreet gemaakt door hier onze dagelijkse taken op af te stemmen.
  2. Ga in gesprek. Ik heb dit actief gedaan met een coach. Dit kan iedereen zijn, een professional of gewoon een sparringsmaatje met wie je jouw gedachten en plannen deelt. Voor mij meer de grote lijnen, dit praktisch maken. En vooral het uitspreken van je gedachten alleen kan heel fijn zijn. Ik doe dit overigens nog steeds.
  3. Ruimte houden in mijn agenda.

Ik plan bewust ‘gaten’ in mijn agenda. Want zo geniet ik van de hard-werken-momenten (want die blijven fijn) maar kan ik ook uitzoomen en dus slimmer nadenken. Maar ik moet bewust ruimte maken… Want als ik eenmaal snel ga, ga ik snel…