Abnormaal?

Als trainer ben ik altijd bezig om samen met mensen hun doelen eerst realistisch te maken en dan ook daadwerkelijk te realiseren. Dat doel kan een (hardloop)wedstrijd zijn, een vorm van revalidatie, afvallen of gewoon fitter worden. Om dat zo goed mogelijk te doen zoek ik niet alleen verdieping in trainingsmethodes als hardlopen, bootcamp en crossfit maar ook pilates en yoga om eerst pezen en banden te versterken en vervolgens het spierskelet en uithoudingsvermogen. Maar daar stopt het niet. Om duurzaam Echt Fit te worden is de juiste combinatie van voeding en beweging van vitaal belang. Als snel komt dan het woord dieet in ons op. Google het woord dieet en alles wat op je scherm verschijnt roept direct negatieve associaties op, het zijn welhaast strafexercities en beschrijven alles wat niet (meer) mag. Tenzij er medische indicaties zijn als diabetes, overgewicht of intolerantie is mijn definitie van dieet: eet dat wat niet alleen gezond voor JOU is maar zorg ook dat het ook Echt Lekker is en bij je sportieve activiteiten van dat moment past. Fit zijn is dan niet zozeer slank, sterk en zelfs gespierd maar vooral lekker in je vel zitten, niet moe zijn, scherp op je werk en gelukkig thuis. Voeding is ontzettend belangrijk, net zo belangrijk als bewegen en ontspannen. Om die reden geef ik je 5 punten  over diëten en sporten die geen cliché moeten zijn:

Bewegingsloos is kansloos
Je kan niet afvallen en fit blijven zonder te bewegen. Je kan prima afvallen zonder te sporten echter het verlies aan spiermassa is waarschijnlijk net zo groot als het verlies aan vetmassa. Gevolg is dat je gewicht net zo snel afneemt als je fitheid. Ben je dan eenmaal op je streefgewicht en ga je weer sporten en “normaler” eten kom je snel weer aan, niet alleen omdat je wat meer vocht en vezels vasthoudt maar ook omdat je weer wat spiermassa terugwint. Omdat spiermassa 1,5x zwaarder is dan vet voelt het direct als het volgende jojo-effect en is de teleurstelling groot. Daarom punt nr 2!

De weegschaal vertelt de halve waarheid
De weegschaal vertelt je hoeveel je bent afgevallen maar niet wat de kwaliteit van je gewicht is. Als je vetmassa verliest en spiermassa wint wordt je dus per saldo zelfs iets zwaarder. De kwaliteit van je gewicht gaat echter omhoog. Laat je dus niet alleen leiden door het getal op de weegschaal maar vooral wat je in de spiegel ziet en je gevoel van fitheid. Als je steeds iets zwaarder kan trainen, dan kan het niet anders dan dat de samenstelling van je gewicht verbetert. Een weegschaal die een vetpercentage aangeeft is leuk maar laat je niet leiden door het getal wat die schaal aangeeft. Deze weegschalen nemen nooit correct waar omdat ze bijvoorbeeld orgaanvet niet kunnen meten. Als je ‘m toch gebruikt, focus op de trend van het getal en niet zozeer de absolute waarde. En dat brengt ons op punt nr 3.

De mythe van vet
Vet IS NIET SLECHT!! Vet is zelfs supergezond, zolang het maar gezonde vetten zijn als notenolie, visolie en olijfolie. Je lichaam slaat niet zozeer vet op die je eet maar het zet alle energie (voeding) die je consumeert en niet gebruikt om in lichaamsvet. Gezonde vetten zijn juist een uitstekende snelle brandstof voor het lichaam, slechte vetten verbranden veel moeilijker. Ik loop lange en ultra lange afstanden en heb mijn lichaam geleerd om op vet en vetverbranding te functioneren. Als je trek hebt in chips, wat boordevol slechte vetten zit, neem dan wat zoute noten. Je lichaam vraagt om iets vettig en hartig, noten zullen die behoefte verzadigen. Goede vetten zijn echt fantastisch, geniet ervan!

Het zit juist in je hoofd
Trainen is niet alleen bewegen, het is ook nadenken. Als je weet waar je lichaam behoefte aan heeft en het op de juiste manier voedt, dan heb je geen honger of trek. Dan is je lichaam verzadigd en geeft het geen “hongersignaal” aan je hoofd. Een makkelijk voorbeeld is om op zware trainingsdagen veel eiwitrijk voedsel te eten om je vermoeide spieren te voeden. Van de eiwitten krijg je een vol gevoel, en als je af wil vallen kan je prima koolhydraten vermijden. Op dagen dat je niet traint kan je het prima af met veel lekker fruit en salades. En probeer ook eens op een lege maag lang en langzaam te fietsen of hardlopen. Op die manier kan je lichaam niet anders dan vet verbranden. Ik geloof heilig in vastendagen en als Sportvasten Coach kan ik iedereen leren om je eetpatroon voor een en altijd te doorbreken. En dat brengt ons naar punt 5.

Terug naar normaal is abnormaal
Fit worden is niet moeilijk, fit blijven is het allermoeilijkst. Als je doel bereikt is kan je niet terug naar normaal. Je eet-en trainingspatroon waarmee je je doel bereikt hebt is het nieuwe normaal. Genieten van je nieuwe ik, trots zijn op jezelf…..dat is hoe je wil zijn, hoe je je altijd wil voelen. Als je dat te veel moeite kost of niet als normaal voelt, dan is het doel wat je vol trots met moeite bereikt hebt dus abnormaal en dus niet vol te houden. Ik schrijf geen dieten of laat mensen boven hun macht trainen maar maak samen met mensen een patroon wat duurzaam is, goed in je leven past en normaal voelt.

Conclusie?
Blijvend fit zijn en genieten van lekker en vooral slim eten is DE manier om vol trots in het leven te staan. Ik beloof je dat als je dat bereikt hebt in je hoofd en in je lichaam, dan zie je dat niet alleen terug in je eetgewoonte maar ook op je werk en in je privéleven. Geloof me, je kan veel meer dan je denkt zonder dat het moeite blijft kosten of abnormaal is.

2015-08-28T16:09:20+00:00augustus 28th, 2015|