Hoe dan?!

 

Maandag 11.35 uur. Een enthousiaste HR dame belt voor het maken van een afspraak. Ze wil namelijk starten met vitaliteit. Een koffiedate is bij ons snel gemaakt en eenmaal aan de cappuccino met havermelk:  “Ik wil graag een passend aanbod voor ons bedrijf op sport of eigenlijk vitaliteit. Er zijn nog geen vaste doelstellingen maar we willen graag starten met een voorstel en bijbehorende prijs om vervolgens intern dit verder te overleggen.”

Inmiddels herken ik het enthousiasme en  het punt waar veel bedrijven op dat moment staan: in het starthokje van ieder willekeurig bordspel. Zonder doelstellingen en zonder commitment van minstens één MT- of directielid.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben dol op dit soort vragen want starten met vitaliteit vind ik geweldig. En al helemaal omdat ik weet dat ieder klein begin al een verschil maakt. Maar concreet zal er toch goed nagedacht moeten worden over de doelstellingen. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Maar bovenal is voor iedereen die met vitaliteit wil starten belangrijk: hoe dan?

 

Fase l: creëren van inzicht

Nu, na ruim 5 jaar De Atleetfabriek, weet ik dat inzicht het belangrijkste ingrediënt is om te starten. Waar sta je als bedrijf (voor) en waar staat ieder deelnemend individu?

Om het programma tot een succes te maken is een breed draagvlak belangrijk en dus zul je iedere deelnemer gemotiveerd moeten krijgen. Elk individu heeft zijn eigen startpunt; als fitte vogel sta je met een ander doel in de eerste training dan iemand met een versleten knie die al blij is dat hij/zij aanwezig is. Verschil in discipline, uithoudingsvermogen, thuissituatie en het allerbelangrijkste: zin.

Zin is iets intrinsieks. En is moeilijk te beïnvloeden. Maar niet onmogelijk. Want uit ervaring blijkt dat als je de “deelnemer zonder zin”  helpt inzicht te geven in zijn persoonlijke status en doelen, de motivatie ofwel zin groeit.

Om vervolgens een persoonlijk plan aan te bieden, vragen we elke deelnemer via een door ons ontwikkelde laagdrempelige digitale gevalideerde vragenlijst  in te vullen. De vragenlijst is gerelateerd aan Sport, Mind en Food.

Het bedrijf krijgt vervolgens anoniem een bedrijfsbreed inzicht in het vitaliteitstekort en kan zo het meest relevante ofwel juiste totaalprogramma inkopen.

Maf genoeg baseren mensen vaak hun keuze niet op inzicht maar kiezen ze impulsief. Ik ben er zelf een goed voorbeeld van. Want in plaats van me te verdiepen in wat ik nodig heb, heb ik tijdens een te drukke periode de ene marathon na de andere gelopen. En dat ook nog eens zonder een voldaan of trots gevoel.

Achteraf, en dat is vaak zo, besef ik dat ik beter had kunnen kiezen voor een cursus Mindfullness. Of misschien wel meer informatie had moeten inwinnen over de juiste voeding voor mij of wat te doen voor een goede nachtrust?

Mijn les is helder: practice what you preach. Ik had gewoon mijn eigen vitaliteitsscan moeten doen!

 

Fase ll: consultancy

Vitaliteit is een relatief nieuw onderwerp waardoor het interne commitment en het budget vaak nog last minute gerealiseerd moet worden. In de praktijk zie je dat HR, verantwoordelijk voor o.a. ziekteverzuimvermindering, op zoek gaat naar vitaliteitsprogramma’s.  Zo komt de HR dame in dit verhaal bij ons. Samen met haar staan we in de startblokken om de organisatie ervan te overtuigen dat vitaliteit werkt! Testimonials van onze klanten kunnen bijdragen om met name richting MT, directie en soms zelfs met de OR te overtuigen.

Eén van onze succesverhalen is ASICS Europe. Vanaf het absolute begin zijn wij betrokken geweest bij het opzetten en verder uitbouwen van de strategie. Dit vraagt een lange adem want een dergelijk traject kost tijd. In dit geval heeft de opzetfase bijna een jaar geduurd! Samen met een kleine groep ambassadeurs uit alle lagen van het bedrijf, is ASICS overtuigd geraakt en werken nu 178 deelnemers met regelmaat aan hun Sport, Mind en Food ambities.

 

Fase lll: executie

In alle eerlijkheid: in het begin van De Atleetfabriek wilde ik het liefst zo snel mogelijk van start met de eerste training. Mensen letterlijk in beweging zetten met ons programma, zorgt voor de positieve energie die deelnemers vervolgens de power geeft om de persoonlijke doelstellingen te halen. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat  de eerste twee fases super belangrijk zijn om de minst fitte of minder gemotiveerde mensen niet te verliezen.

Als aanbieder van Sport, Mind en Food zijn we altijd in beweging. Zo stellen we onszelf ten doel om het liefst elk kwartaal iets nieuws toe te voegen aan ons gevarieerde aanbod. De seizoenen zijn vaak bepalend voor de keuze. Zo bieden we in de winter meer mind en yoga. Zodra de zon zich laat zien gaan we naar buiten met de kickbokshandschoenen aan!

Nu de herfst zich aankondigt zie ik een parallel met mijn eigen leven. Want zoals jullie weten heb ik een prachtige zoon Max. Nu hij bijna 6 maanden oud is, ben ik gestopt met borstvoeding. Een nieuwe periode breekt dus aan. Dit vraagt om een herijking van mijn vitaliteit. Dus heb ik mijn eigen vitaliteitsscan gedaan. Want die lesson is learned.

Nu kan ik niet wachten om met onze hoofdtrainer weer aan de slag te gaan met kickboksen.

Als jij ook toe bent aan iets nieuws, aarzel dan niet! Wij staan voor iedereen in de startblokken. Misschien komen we elkaar tegen?

 

Fleur.

2018-10-11T14:19:54+00:00oktober 9th, 2018|